Fjällvandring på Kungsleden – bra träning och stressminskande

Fjällvandra mera! Bryt dig loss från vardagen och bygg upp din kropp och själ. Andas in den rena luften, drick källvattnet och stärk musklerna i en varierad terräng.

Fjällets tysta vidder och snötäckta toppar verkar dessutom som motvikt mot jäkt och stress. Välj mellan guidade turer eller vandringar efter eget huvud.

Fjällvandring. Något så välsignat annorlunda! Exakt vad jag behöver för att överleva det moderna samhällets ekorrhjul. Stressen som gör mig till slav. Slav under tekniken, ekonomin och tiden. Det eviga fram och tillbaka mellan jobbet, bankomaten och butiken. Nu vet jag också att fjällvandring är ett begrepp även i Sverige, med fjällstugor, glaciärer, vattenfall och toppar, nästan lika höga som hemma i Norge.

Ett telefonsamtal med Svenska Turistföreningen plockade vi fram vandringskängorna och en av de bästa ryggsäckarna. Vi skulle iväg på en 5-dagars tur efter Kungsleden, från Saltoluokta till Kvikkjokk. Snart satt vi på tåget till Gällivare. Därefter postbuss och sista biten båt till Saltoluokta.

Första natten bodde vi på fjällstationen. Men innan vi la oss till ro åt vi rejält i storstugan och värmde fötterna framför den öppna spisen. Efter frukost krängde vi på oss ryggsäckarna och var efter en rejäl uppförsbacke direkt ute på fjällheden. De kommande två milen fram till Sitojaure bjöd på en lätt vandring över ett kalfjäll med milsvid utsikt.

Septembersolen stod lågt när vi slutligen såg Sitojaurestugorna. Vilken härlig känsla att några timmar senare sträcka ut kroppen på britsen – rena, mätta och väldigt nöjda med turens första vandringsdag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *